6 دسامبر 2023- بر اساس تحقیقات جدیدی که امروز در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، اگر یکی از همسران یا شریک زندگی، فشار خون بالایی داشته باشد، شریک دیگر نیز اغلب مبتلا به فشار خون بالا است.

دکتر Chihua Li، نویسنده ی مسئول این مقاله از دانشگاه میشیگان، گفت: بسیاری از مردم می‌دانند که فشار خون بالا در میانسالان و بزرگسالان مسن‌تر شایع است، اما ما با کمال تعجب متوجه شدیم که در میان بسیاری از زوج‌های مسن در ایالات متحده، انگلستان، چین و هند، زن و شوهر هر دو دارای فشار خون بالا هستند. برای مثال، در ایالات متحده، در بین بیش از 35 درصد از زوج‌هایی که 50 سال یا بیشتر داشتند، هر دو فشار خون بالایی داشتند.

محققان بررسی کردند که آیا شرکای دگرجنسگرا(تمایل جنسی عادی) در ایالات متحده، انگلیس، چین و هند، وضعیت پر فشاری خون یکدیگر را منعکس می کنند یا خیر. در مطالعات قبلی ارتباط فشار خون بالا و سایر بیماری‌ها در میان زوج‌ها در یک کشور واحد بررسی شده بود یا از نمونه‌های کوچک منطقه‌ای استفاده کرده‌ بودند.

پرفسور جیتین سام وارگسه، سرپرست تیم تحقیق، استادیار پژوهشی در مرکز تحقیقات دیابت جهانی Emoryدر دانشگاه اموری در آتلانتا، گفت: مطالعه ی ما اولین مطالعه ای است که ارتباط فشار خون بالا را در بین زوج هایی از کشورهای با درآمد بالا و متوسط بررسی کرده است. ما می‌خواستیم بدانیم که آیا بسیاری از زوج‌های متاهل که اغلب علایق، محیط زندگی، عادات سبک زندگی و نتایج سلامتی مشابهی دارند، ممکن است هر دو فشار خون بالایی داشته باشند یا خیر.

محققان اندازه گیری فشار خون را برای 3989 زوج آمریکایی، 1086 زوج انگلیسی، 6514 زوج چینی و 22389 زوج هندی تجزیه و تحلیل کرده و دریافتند:

· شیوع فشار خون بالا در هر دو زن و شوهر در انگلستان حدود 47 درصد؛ در ایالات متحده 38 درصد؛ در چین 21 درصد؛ و در هند20 درصد بود.

· در مقایسه با همسرانی که با شوهران بدون فشار خون بالا ازدواج کرده بودند، زنانی که همسرانشان فشار خون بالایی داشتند 9 درصد بیشتر در ایالات متحده و انگلیس، 19 درصد بیشتر در هند و 26 درصد بیشتر در چین، به فشار خون بالا مبتلا بودند.

· در هر کشور، ارتباط های مشابهی برای شوهران مشاهده شد. زمانی که تجزیه و تحلیل ها بر اساس منطقه سکونت در هر کشور، ثروت خانوار، مدت ازدواج، گروه های سنی و سطح تحصیلات طبقه بندی شدند، این ارتباط سازگار باقی ماند.

دکتر Peiyi Lu، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله و محقق فوق دکترا در اپیدمیولوژی در دانشکده میلمن دانشگاه کلمبیا، گفت: فشار خون بالا در ایالات متحده و انگلیس شایع تر از چین و هند است، با این حال، ارتباط بین وضعیت فشار خون زوج ها در چین و هند قوی تر از ایالات متحده و انگلیس بود. یک دلیل ممکن است فرهنگی باشد. در چین و هند اعتقادی قوی به کنار هم بودن به عنوان یک خانواده وجود دارد، بنابراین زوج ها ممکن است بر سلامت یکدیگر تأثیر بیشتری بگذارند. در جوامع جمع‌گرا در چین و هند، از زوج‌ها انتظار می‌رود که از نظر عاطفی و ابزاری به یکدیگر وابسته باشند و از یکدیگر حمایت کنند، بنابراین سلامتی آنها ممکن است بیشتر در هم تنیده شود.

دکتر Li، خاطرنشان کرد: این یافته‌ها پتانسیل استفاده از رویکردهای مبتنی بر زوج برای تشخیص و مدیریت فشار خون بالا، مانند غربالگری مبتنی بر زوج، آموزش مهارت‌ها یا مشارکت مشترک در برنامه‌ها را برجسته می‌کند.

بر اساس این یافته ها در میان افراد میانسال و مسن: اگر همسر شما مبتلا به فشار خون بالا باشد، احتمال ابتلای شما نیز به پر فشاری خون بیشتر است.

این یافته‌ها مهم هستند زیرا فشار خون بالا یکی از غالب‌ترین عوامل خطر قلبی عروقی قابل اصلاح است و در سطح جهانی به طور فزاینده‌ای بسیار شایع و به طور ضعیف کنترل می‌شود. نویسندگان گفتند: تمرکز فعلی استراتژی های بالینی و بهداشت عمومی برای کنترل فشار خون بالا در سطح فردی کافی نیست. آنها معتقدند مداخلاتی که همسران را هدف قرار می‌دهند، می‌توانند به‌ویژه مؤثر باشند. آنها بر داشتن فعالیت بدنی به عنوان یک مؤلفه ی مهم خط اول درمان برای فشار خون یا کلسترول بالا، تاکید کردند.

پیروی از این ایده، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، مانند تحرک بیشتر، کاهش استرس یا خوردن یک رژیم غذایی سالم، همگی می‌توانند فشار خون را کاهش دهند؛ با این حال، دستیابی به این تغییرات ممکن است دشوار باشد و بویژه اگر همسر یا شریک زندگی شما ( و سایر اعضای خانواده ) با شما در ایجاد این تغییرات هماهنگ نباشد. این یافته‌ها همچنین به رویکردی گسترده‌تر اشاره می‌کنند: مداخلاتی با استفاده از یک مدل اجتماعی و بوم‌شناختی با در نظر گرفتن عوامل تعیین‌کننده فشار خون در سطوح فردی، بین فردی، محیطی و سیاست گذاری که احتمالاً برای کاهش بار بهداشت عمومی جهانی ناشی از فشار خون بالا، ضروری است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231206/Couples-often-share-high-blood-pressure-study-finds.aspx